Jak negocjować, gdy projekt jest duży lub masz komplet zleceń, a klient chce na już?
Apr 10, 2025W dzisiejszym wpisie odpowiadam na pytanie Magdy, która pytała mnie o asertywną negocjację, czyli jak negocjować, gdy jest nawał zleceń lub akurat pracuje nad dużym projektem, a kolejny klient chce tłumaczenie na już.
To temat, któremu poświęcam dużo uwagi na moich kursach i spotkaniach indywidualnych - dlaczego? Ponieważ tłumacze, szczególnie na początku kariery, są bardzo skoncentrowani na znajdywaniu klientów - to ich cel nr. 1
I bardzo dobrze! Ale ja idę o krok dalej i przygotowuję ich od początku na to, aby wiedzieli, jak negocjować z klientami, gdy jest ich już kilku, a zleceń prawdziwy nawał (tak, to się zdarza bardzo często!).
Dlatego posłuchaj dobrej rady tłumacza z ponad 11 letnim stażem i po pierwsze ustal swoje priorytety. Po co? Aby w momencie, gdy wszystko będzie do zrobienia na już, wiedzieć już na 100%, czy chcesz poświęcić urlop/weekend/czas z rodziną/czas wolny na pracę.
Po drugie zastanów się, kto jest Twoim priorytetowym klientem, czyli ma u Ciebie pierwszeństwo z powodu np. stawki/krótkiego terminu płatności/dobrze przygotowanych zleceń itp. Pomyśl też, jakie zlecenie najchętniej i najszybciej wykonujesz - to też pomoże Ci w negocjacji/wyborze.
Gdy przyjdzie już czas na rozmowę/wymianę wiadomości z klientem na temat negocjowania terminu czy też stawki w związku z nawałem zleceń - bądź gotowa/gotowy. Ustal wcześniej swoje granice - ile i za ile chcesz wziąć na siebie, gdy masz już i tak pełne ręce roboty - i koniecznie sporządź wzorzec wiadomości.
Pamiętaj też, że nie zawsze wszystkie zlecenia są na już i to, że klient podaje konkretny termin, nie zawsze będzie tym ostatecznym! Pytaj więc i zaproponuj realny dla siebie termin - mnie prawie zawsze się udawało ;)
Podsumuję więc dla Ciebie: jak negocjować?
- Ustal swoje priorytety.
- Ustal, kto jest priorytetowym klientem.
- Ustal, co najbardziej się opłaca (jakie zlecenia).
- Ustal swoje granice.
- Sporządź próbną wiadomość, w której negocjujesz czas/stawkę.
- Pytaj!
Jeśli potrzebujesz pomocy w negocjowaniu, szukaniu klientów lub po prostu pomocy w ruszeniu z tłumaczeniami - napisz do mnie! Właśnie uruchomiłam nową usługę dla ludzi takich, jak TY - coaching indywidualny - i chętnie pomogę Ci z wszelkimi wyzwaniami.
Na koniec chciałam Ci też dodać otuchy i napisać Ci, że mi też nie jest łatwo się ogarnąć. W tej nowej sytuacji jako Mama prowadząca własny biznes w pewnym sensie zaczynam od nowa. Mimo, że wiem, co robić, to i tak stawiam czoła wielu wyzwaniom
Dlatego wiedz, że nie jesteś sama/sam - trzymam za Ciebie i siebie kciuki <3
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Cras sed sapien quam. Sed dapibus est id enim facilisis, at posuere turpis adipiscing. Quisque sit amet dui dui.
Stay connected with news and updates!
Join our mailing list to receive the latest news and updates from our team.
Don't worry, your information will not be shared.
We hate SPAM. We will never sell your information, for any reason.